Změny v MHD znovu a snad lépe
Většina lidí obecně nese jakékoli změny zaběhlých pořádků nelibě. U veřejné dopravy to platí dvojnásob. To je fakt, na kterém se mi nepochybně nepodaří nic změnit. Jsem ale přesvědčen, že nebetyčný rozdíl, zda s nimi připravované změny konzultujete dopředu, nebo jim skutečnost, že jim tramvaj či autobus, kterými se léta byli zvyklí přepravovat, příště pojede jinak, jen suše oznámíte.
Tak tomu v minulosti bohužel bylo. Právě proto jsem pár měsíců po nástupu do funkce pražského radního pro dopravu vrátil Ropidem připravený plán změn k přepracování. Připomínek, které k němu přišly, bylo totiž téměř tři tisíce. Do života tak byly uvedeny jen nejnutnější změny, které souvisely s otevřením nových stanic trasy metra A.
Nyní ROPID připravuje návrh komplexní změny znovu. Ale dle mého požadavku úplně jinou formou. Zásadních změn v přípravě je hned několik. V první řadě se chceme dozvědět názory Pražanů a městských částí, proto již v závěru roku 2015 proto byly o zaslání svých podnětů požádány jednotlivé městské části a nyní se poprvé obracíme i na cestující veřejnost. Na 80 zastávkách povrchové dopravy můžete už zhruba dva týdny spatřit letáky s dotazy na možné budoucí změny linek. Na jejich základě už dorazilo téměř tisíc podnětů. Budu moc rád, pokud této možnosti využijí i další Pražané a sejde se nám jich ještě více. Všechny budou následně zodpovědně posouzeny odborníky a konzultovány s městskými částmi.
Následně ROPID připraví hned tři návrhy změn. První návrh bude konzervativní a bude obsahovat řešení základních problémů, které se v tramvajové síti vyskytují. Rozsah změn v tomto návrhu nebude velký. Druhý návrh, tzv. Směrový, bude zásadnější a navrhovaných změn v něm bude víc, bude řešit zavádění nových spojení, například přímého tramvajového spojení mezi Strašnicemi a Palmovkou. Třetí návrh, tzv. páteřní podle Vídeňského modelu by měl poskytnout cestujícím a městských částem náhled na to, jak by síť tramvají vypadala, pokud by se po ní pohybovaly výhradně páteřní linky. Cílem tohoto návrhu, který bude obsahovat zásadní koncepční změnu tramvajového provozu v Praze, je především vyvolat diskusi o možné podobě tramvajového provozu v budoucnosti.
Základním zadáním přitom je, aby změny nestály žádné peníze navíc, ale současně platí, že v žádné variantě nedojde k tomu, že by z ulic mizely tramvajové spoje. Úseky, kde je nutné posílit, budou řešeny mírným oslabením v úsecích, kde nyní tramvaje jezdí nevytížené.
Osobně jsem velkým příznivcem a podporovatelem veřejné dopravy. Považuji ji za jednu ze základních služeb pro Pražany a zároveň za ekologickou a z pohledu Prahy nejvhodnější formu dopravy. Snažím se dělat maximum proto, aby byla MHD pro Pražany maximálně cenově dostupná, a zároveň je dokázala rychle, pohodlně a bezpečně přepravit tam, kam potřebují.
Nežijeme ale v ideálním světě a nemáme nevyčerpatelné finanční zdroje. Pražská MHD patří k nejkvalitnějším na světě, což však taky něco stojí. Pokud chceme udržet kvalitu veřejné dopravy i do budoucna, musíme ji být schopni ufinancovat. Proto je nutné hledat co nejefektivnější řešení, které umožní snížit cenu vozokilometru a zároveň nesníží dopravní obslužnost. Jsem přesvědčen, že to je možné.
Vyžaduje to však špičkovou práci od plánovačů, opravdu důslednou veřejnou debatu ale také i určitou míru pochopení od Pražanů. Ani při nejlepší vůli se nelze zavděčit všem stejně. Zájmy jednotlivých městských částí i skupin občanů jdou totiž často přímo proti sobě. Změna, kterou jedni vítají s jásotem, druhé nepotěší. Proto je třeba umět i ustoupit a potkat se na pomyslné půli cesty. V Praze nás žije zhruba 1,3 milionu. Při vzájemném respektu a schopnosti kompromisu bude ten život lepší.
Petr Dolínek
Výkřiky, odpovědnost a Libeňský most
Když se řekne dědictví, většina lidí si asi dle kultovního filmu Věry Chytilové představí radostný moment spojený s nabytím hmotných statků. V politice to však bývá spíše opačně.
Petr Dolínek
Méně aut, více čistého vzduchu
Na faktu, že stav ovzduší v našem hlavním městě není zrovna ideální, se shodneme patrně všichni a minulé dny a týdny to opět potvrdily. Jak přispět ke zlepšení situace?
Petr Dolínek
Nastupujte, dveře se otevírají!
Cyklisti, rodiče s kočárky, hendikepovaní spoluobčané, všichni jste v pražské městské hromadné dopravě srdečně vítáni!
Petr Dolínek
Praha musí být moderním městem s důrazem na sociální rozměr
Praha potřebuje sociálně ohleduplné a přátelské řízení města, v jehož středu zájmu budou Pražané a jejich potřeby. Proto sociální demokracie nabízí skutečný program a jasná opatření, prostřednictvím kterých chce Praze dát sociální a lidský rozměr. Stejně tak jako jej dala sociální demokracie vládě, která nyní napravuje chyby předchozích neohleduplných pravicových vlád.
Petr Dolínek
Pomůžeme dvěma třetinám bezdomovců pryč z ulic
Podle dat z roku 2010 se v Praze pohybuje okolo 4 tisíc lidí bez domova, z čehož jedna třetina jsou tzv. viditelní bezdomovci, tedy ti, které vídáme na ulicích v centru či vlakových nádražích. ČSSD představila v rámci svého volebního programu návrhy preventivních opatření k zastavení neustálého nárůstu počtu lidí bez domova. Naším cílem je co nejdříve zastavit alarmující nárůst bezdomovectví v Praze a zároveň snížit počet bezdomovců v ulicích minimálně o dvě třetiny.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
V Rusku zatkli kvůli podvodu bývalého generála. V minulosti kritizoval vedení
V Rusku zatkli a umístili do vazby bývalého velitele 58. armády Ivana Popova, který je podezřelý z...
Přívalové lijáky zvedají hladiny řek na západě. Déšť zalil železniční přejezdy
Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal protipovodňovou výstrahu. Týká se vodních toků, které...
Pavel si vyzkoušel letecký simulátor, hokejistům s posilami předpovídá úspěch
Za přísnějších bezpečnostních opatření začal v úterý prezident Petr Pavel se svou chotí Evou...
Fiala mluvil s Netanjahuem, členové vlády mluví o zatykači z Haagu opatrně
Premiér Petr Fiala si telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu. O zatykač na něj,...
2+KK REZIDENCE ČECHOVA PŘEROV 52m2 + BALKON 4m2
Čechova, Přerov - Přerov I-Město
3 849 000 Kč
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x